Waarom ongezond eten soms wel eens goed is

Gezond leven, dat is iets waar we eigenlijk allemaal naar streven. Maar waarom lukt dit dan toch niet altijd en kiezen we jammer genoeg nog best vaak voor ongezond gedrag? Blijkbaar levert deze manier van leven ons tóch wat voordelen op. Maar wat zijn deze voordelen dan? Drie redenen waarom je (let wel: af en toe en niet te vaak natuurlijk ;)) best eens van je gezonde plannetjes af mag wijken.

Waarom ongezond eten soms wel eens goed is | Feel Magazine

Je voelt je relaxter en dus ook gezonder
Nee! Mag niet! Niet doen, fout! Herken je dat stemmetje? Het stemmetje dat blijft hameren op datgene dat je zoooo graag wilt, maar ABSOLUUT niet mag? Want jezelf inhouden is beter voor je, dacht je dus. Maar uiteindelijk levert die kritische houding alleen maar meer stress op. Ga maar bij jezelf na, die chagrijnige houding komt ergens vandaan. En stress is niet fijn. Het besef dat jij je nooit voor de volle honderd procent kunt houden aan een zelf opgelegd, strak regime is frustrerend. Mensen houden namelijk niet van moeten. Dus af en toe een lekkere magnum, ’n roze koek of ander lekkers mag gewoon. Zónder schuldgevoel! En wat is het resultaat? Een relaxte en gezonde houding, minder tunnelvisie, méér genietmomentjes en natuurlijk gezonde en realistische gedachten ten aanzien van bijvoorbeeld eten. En dát bevordert op de langere termijn wel jouw gezondheid!

Omdat de basis van je voeding en levensstijl gewoon super gezond is!
Laten we ervan uitgaan dat alle gezondheidsclaims ertoe geleid hebben dat je voldoende beweegt, al je groentjes eet, je rust pakt en bewust leeft. Je bent dus al heel goed bezig! En daarom spreekt het toch voor zich dat je lichaam sterk genoeg is om die paar ‘indringertjes’ aan te kunnen. Als je de 80/20 regel gebruikt om af en toe een lekker appelgebakje te nuttigen, kan je lichaam dit veel beter verwerken dan wanneer je je lichaam hier iedere dag mee belast. Uiteindelijk maak jij de bewuste keuze en weet ik bijna zeker dat dat vaak genoeg de goede zal zijn :) Dus no worries!

Zwart/wit denken, daar wordt niemand gelukkig van
Als jij jezelf constant wijsmaakt dat de keuzes die jij maakt alleen gelabeld kunnen worden met goed/slecht, mooi/lelijk, eerlijk/oneerlijk (dus zonder tussenweg), klopt er iets niet. Want dan is de kans groot dat jij jezelf regelmatig een negatieve beoordeling geeft. Dat je dus helemaal terug bij af bent als je je een keer laat verleiden door iets wat jij jezelf verboden hebt. Maar dat is dus niet zo! Je moet juist een beetje op een gezonde manier gaan experimenteren met het leven en niet vast zitten in aangemeten keurslijf waar je niet blij van wordt. Afwijken en flexibel zijn maakt je ook een fijner mens. En als je je er toch nog naar over voelt, dan ga je bij jezelf na waarom je die reep nodig had. Wat lag er achter die behoefte aan chocola? Maar ga niet oordelen of twijfelen aan jezelf. Misschien had je er wel ‘gewoon’ zin in. Het advies om naar je binnenste te luisteren is er niet voor niets. Kijk en voel wat je nodig hebt. Dan moet het wel goed komen, want je intuïtie weet heel goed wat oké is en wat niet. Dus geef niet gelijk op en geef jezelf en daarmee de wereld een beetje kleur! Acceptatie is het toverwoord hierbij, inclusief je wat minder leuke kanten. Die heeft iedereen namelijk! Dit maakt plaats en ruimte voor een realistische kijk op je eigen proces, waarin we allemaal volmaakt zijn! Uiteindelijk gaat het om je houding, als die positief is voel jij je ook positief en vitaal! En dan is de rust en gezondheid van je af te lezen.

Beeld: PicJumbo

Sammy
Sammy

Creatief, doortastend, nieuwsgierig en altijd op zoek naar antwoorden. Laat zich graag inspireren door mensen en hun levensverhalen en ziet het leven als één grote ontdekkingsreis. Ze is verder fanatiek bezig met haar passie voor voeding, psychologie en lifestyle en deelt haar ideeën graag via Feel Magazine!

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>