Vitaminen, waar zijn ze goed voor?

Een fris nieuw jaar is aangebroken en de meesten van ons gaan het nieuwe jaar waarschijnlijk vol goede voornemens tegemoet. Een van de meest populaire voornemens is ‘gezonder eten’. Maar de meeste mensen houden dit vaak in februari al niet meer zo goed vol. Wat is nou de truc om zo’n goed voornemen wel vol te houden? En, wat kunnen vitamines voor je betekenen?

Allereerst, wees niet te streng voor jezelf. Een voornemen als ‘gezonder eten’ betekent nu eenmaal voor iedereen iets anders. Kijk voornamelijk naar wat jij nodig hebt en richt je daarop. Vitaminen zijn onmisbaar in een gezond eetpatroon. Maar welke vitamine doet nu wat en waar zit het in? We zetten het even voor je op een rij:

Vitamine A
Deze vitamine is erg belangrijk voor het behoud van een mooie huid, voor je ogen en slijmvliezen. Bij een tekort aan vitamine A kun je namelijk last krijgen van een droge huid, droge ogen en een droge mond. Vitamine A is vooral te vinden in vis, zuivel, eieren, spinazie, rode bieten, wortels en abrikozen.

Vitamine B
Er bestaan meerdere soorten van deze vitamine, namelijk B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11 en B12. Maar de belangrijkste uit deze groep is misschien wel vitamine B6. Deze vitamine helpt het voorkomen van hart- en vaatziekten, geeft je energie, versterkt je weerstand en zenuwstelsel. Een tekort aan vitamine B6 kan ontstekingen in je lichaam, bloedarmoede en zelfs depressies veroorzaken. Je vindt deze vitamine in vlees, vis, eieren, aardappelen en peulvruchten.

Vitamine C
Vitamine C helpt je lichaam bij het bestrijden van infecties, geeft je energie en zorgt voor een goede weerstand. Een tekort aan vitamine C veroorzaakt een slecht herstel van wondjes en blauwe plekken. Ook loop je sneller infecties op en ben je minder stressbestendig. Vitamine C zit volop in citrusvruchten, broccoli, rode paprika en kiwi’s.

Vitamine D
Deze vitamine is erg belangrijk voor het behoud van sterke botten, tanden en soepele spieren. Als je regelmatig wordt blootgesteld aan zonlicht dan kan je huid deze vitamine prima zelf aanmaken. In de zomer moet je vaak oppassen voor teveel zon op je huid, maar in de donkere wintermaanden is het mogelijk dat je een tekort krijgt. Ga daarom vaak naar buiten als de zon schijnt, ook al is het koud.

Vitamine E
Vitamine E draagt bij aan een goede weerstand, een mooie huid, biedt bescherming tegen uv-straling en helpt wondjes en littekens sneller genezen. Vitamine E is te vinden in zonnebloemolie, zonnebloempitten, noten, avocado’s, tomaten en mango’s.

Vitamine K
Deze vitamine zorgt voor een goede bloedstolling. Mensen met darmaandoeningen hebben vaak een tekort aan vitamine K. Een tekort aan deze vitamine vergroot de kans op inwendige bloedingen en osteoporose. Je vindt deze vitamine in bloemkool, groene bladgroenten, vlees, zuivel, eieren, bananen en tarwezemelen.

Als je voldoende voedingsmiddelen eet waar deze vitaminen in zitten zul je niet snel een tekort krijgen. Maar mocht je bijvoorbeeld met bepaalde allergieën kampen of schiet gezond eten er wel eens bij in, overweeg dan eens om een vitaminesupplement te slikken die ervoor zorgt dat je wél al je benodigde vitamientjes binnenkrijgt!

Beeld: Steven Depolo

Chantal
Chantal

Chantal is dol op schrijven, beauty, en vooral schrijven over beauty! Ze heeft ook een grote voorliefde voor fantasyfilms; van Sneeuwwitje tot Dracula, ze kent ze allemaal. Haar vrije tijd brengt ze liefst in Portugal door, genietend van de zon en haar familie, of dansend tot in de vroege uurtjes met een goed glas wijn.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>