Snoep gezond, eet gedroogd fruit

Wie houdt er niet van een snoepje op z’n tijd? De maand december is heaven on earth voor alle fijnproevers onder ons. We plakken deze maand al genoeg calorieën op onze heupen, dus daarom hebben wij een verantwoord snoepje voor jullie uitgelicht, namelijk gedroogd fruit. Het is zoet, lekker en ook nog eens gezond! 

In gedroogd fruit zitten minder vitaminen dan in vers fruit, maar het wordt er niet ongezonder door. Gedroogd fruit is namelijk rijk aan vitamine B6, foliumzuur, ijzer, magnesium, vezels, koper en kalium. Een pluspunt is dat je meer gedroogd fruit kan eten dan vers fruit. Enkele voorbeelden van gedroogd fruit zijn vijgen, dadels, mango, ananas en pruimen.

gedroogd fruitGedroogd fruit wordt gemaakt van (tropische) verse vruchten. Eerst wordt het vocht uit de vruchten gehaald. Daarna worden de vruchten luchtdicht verpakt, waardoor alle voedingsstoffen bewaard blijven. De meeste vruchten komen uit de landen rond de Middellandse Zee of andere tropische gebieden.

Suikervrij?
Wil je op een verantwoorde manier snoepen en niet te veel suiker binnen krijgen? Kies dan voor suikervrij gedroogd fruit. Hier wordt geen extra suiker aan toegevoegd. Dit wordt bij het meeste gedroogde fruit wel gedaan om de houdbaarheid te verbeteren en de smaak te versterken. Dit gedroogde fruit bevat zoveel suiker dat je er gaatjes van kunt krijgen. Suikervrij gedroogd fruit heeft nog de originele smaak en is puur natuur.

DIY
Loopt bij jou het water al door je mond en kan je niet wachten totdat een stukje gedroogd fruit in jouw mond kunt stoppen? Naast dat je gedroogd fruit op de markt, in de reformwinkels en in de supermarkt kunt kopen, kan je het ook zelf maken! Volg dit vier-stappenplan en jij zult binnen een paar uurtjes zorgeloos en verantwoord kunnen snoepen.

1. Was het fruit en snijd het in dunne plakjes.
2. Leg het fruit op een bakplaat die je met bakpapier hebt bekleed. Let erop dat de plakjes fruit elkaar niet aanraken.
3. Doe de bakplaat met het fruit erop in de oven. Je wilt het fruit drogen en niet bakken, dus zet de oven op 50°C. Laat het fruit enkele uren op dezelfde temperatuur in de oven drogen.
4. Haal de bakplaat uit de oven als het fruit voldoende gedroogd is. Het fruit is een beetje elastisch, maar niet knapperig of zompig.

[divider]
Beeld: Keepingtime_ca
Bron: WikiHow

Carmen
Carmen

Is dol op lekker eten, geld uitgeven, avondjes met vriendinnen en lazy sundays. Heeft een passie voor schrijven, fashion, health en reizen. Haar hart gaat sneller kloppen van een bounty island, Ryan Gosling en red velvet cake. Verslaafd aan tassen, series en alles met mango.

4 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>