Opgeblazen gevoel? Zo voorkom je het!

Een opgeblazen gevoel is super vervelend. En het lijkt natuurlijk net altijd op het moment te komen dat het echt even niet uitkomt. Als je ’s avonds een feestje hebt en je je mooiste jurk aan wilt, bijvoorbeeld. Gelukkig kun je een opgeblazen gevoel prima voorkomen! Deze tips helpen je een handje.

yoghurt in een bakjeDrink heet water met citroen voor je ontbijt
Een kopje heet water met een schijfje citroen (of een scheutje citroensap) voor je ontbijt, brengt je stofwisseling goed op gang. Daar heb je de hele dag profijt van. Niet dol op heet water? Je kunt ook voor groene thee met citroen kiezen.

Let op met zuivel
1 op de 10 mensen is gevoelig voor lactose. Je lichaam kan zuivel dan minder goed verteren, waardoor je buik op hol slaat. Beter vermijden dus, zeker in de ochtend.

Snacken? Neem ananas, papaya, mango of een andere tropische vrucht
Tropische vruchten als ananas of papaya bevatten enzymen die een opgeblazen gevoel tegengaan. Wil je halverwege de ochtend een snack? Kies dan voor een gezond bakje tropisch fruit.

Eet rustig en kauw goed
Is jouw bord ook altijd binnen vijf minuten leeg? Grote kans dat je daarna behoorlijk last van je buik hebt. Neem de tijd om te eten en doe ondertussen geen andere dingen. Als je bijvoorbeeld voor de televisie eet, heb je minder aandacht voor wat er op je bord ligt en zul je sneller eten. Neem kleinere hapjes en kauw daar goed op voordat je het doorslikt.

Doe een aantal detox yoga moves
Yoga helpt niet alleen je geest te ontspannen, maar kan je ook van allerlei lichamelijke kwaaltjes afhelpen. Een aantal van deze detox yoga moves helpt je stofwisseling een handje.
Detox yoga moves

Neem geen kauwgom
Even een kauwgompje voor een frisse adem kan niet zo veel kwaad, maar let op dat je niet de hele dag met kauwgom in je mond loopt. Hierdoor krijg je heel veel extra lucht binnen. Die lucht gaat in je buik zitten, waardoor je last krijgt van een opgeblazen gevoel.

Drink voldoende water
Voldoende water drinken is heel belangrijk als je een opgeblazen gevoel tegen wilt gaan. Water zorgt ervoor dat je lichaam afvalstoffen makkelijker kan afvoeren en minder zout vasthoudt. En zout is één van de oorzaken van een opgeblazen buik.

Avondeten? Ga voor quinoa met asperges
Vermijd kool en bonen tijdens het avondeten. Die zorgen juist voor een bolle buik. Eet in plaats daarvan quinoa met bijvoorbeeld asperges en combineer het met mager vlees of vis.

Let op je porties, zijn ze niet te groot?
Als iets eenmaal op je bord ligt, is de kans een stuk groter dat je het ook opeet. Als je dat dan ook nog eens te snel naar binnen propt, heb je een grote kans dat je te veel eet en daardoor last krijgt van je buik. Je lichaam heeft namelijk twintig minuten nodig om het seintje ‘ik zit vol’ naar je hersenen te sturen. Schep minder eten op je bord en eet het rustig op. Heb je daarna nog trek? Dan neem je toch gewoon nog een bordje?

vezels fruit frambozenEet vezels!
Vezelrijk eten zorgt voor een vol gevoel en een betere stofwisseling. En een betere stofwisseling zorgt weer voor een minder opgeblazen buik. Zorg dus dat je voldoende vezels binnenkrijgt. Wat kun je eten? Denk bijvoorbeeld aan frambozen, avocado’s, chiazaad, lijnzaad of peren.

Vermijd alcohol
Alcohol schopt je stofwisseling in de war én bevat veel suiker. Als je gevoelig bent voor een opgeblazen gevoel, kun je alcohol dus beter links laten liggen en voor een watertje gaan.

Eindig je dag met een kopje gember of kaneelthee
Een kop thee voordat je gaat slapen, en gember en kaneelthee in het bijzonder brengt je buik een beetje tot rust.

Ga op tijd slapen
Voldoende slaap is belangrijk als je je stofwisseling onder controle wilt houden. Regelmaat is ook belangrijk. Ga dus niet de ene avond om 1 uur slapen en de volgende dag om 9 uur. Hierdoor raakt je lichaam nog meer van slag. Hoeveel slaap je nodig hebt, kan per persoon enorm verschillen, maar zo’n 7 tot 9 uur per nacht is voor de meeste mensen ideaal.

Last minute oplossing
Heb je toch last van een opgeblazen gevoel? Ga op bed liggen en met je handen op je buik. Adem rustig in en uit. Blijf een paar minuten zo liggen totdat je je buik dunner voelt worden.

Heb je vaak last van een opgeblazen gevoel? Dan is er misschien iets meer aan de hand. Breng eens een bezoekje aan je huisarts.

Beeld: Helga Weber, lululemon athletica en epSos.de

Britte
Britte

Oprichter en hoofdredacteur van Feel Magazine. Volgt graag de laatste fashiontrends, houdt van beautyproducten testen, kan geen dag zonder sporten en is dol op eten (koken én opeten). Wil je meer weten of ook schrijven voor Feel Magazine? Mail naar brittekoppel@feelmagazine.nl.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>