Het eeuwige dilemma: wel of niet eten voor het slapen?

Het avondeten is al een paar uur geleden. Je bent van plan om snel onder de wol te kruipen, maar je maag rammelt… Maar wat doe je als je probeert wat kilootjes te verliezen? Is het beter om met een knorrende maag te gaan slapen of om toch nog wat te eten voordat je in bed duikt?

In al die jaren dat ik met voeding bezig geweest ben, dacht ik namelijk altijd dat eten voordat je gaat slapen slecht is als je op je gewicht wilt letten. Maar niet zo heel lang geleden ontdekte ik dat die vlieger lang niet altijd op gaat! Wat is nou goed?

Net als zo veel voedingsgerelateerde issues is ook dit er een die niet zo maar te beantwoorden is. Wat goed voor jou is, is namelijk niet perse goed voor een ander. Het hangt af van je levensstijl, je doelen en je stofwisseling. Eén ding kan ik al wel vast met jullie delen: je hoeft ’s nachts geen honger te lijden als je wilt afvallen. ’s Avonds laat eten zorgt er NIET voor dat je aankomt. Uiteraard speelt het wel een rol wat je ’s avonds naar binnen stopt, maar dat spreekt voor zich. Dus: vlak voordat je gaat slapen niet eten ondanks een rommelende maag omdat je bang bent om aan te komen, is niet nodig.

Natuurlijk is dat geen vrijbrief om maar een hele zak chips leeg te eten of nog een paar boterhammen met pindakaas te verorberen. Je wilt namelijk niet zo veel eten dat de verwerking van dat voedsel voor pijntjes zorgt, wat op zijn beurt weer tot gevolg heeft dat je niet kunt slapen. Of dat je ’s ochtends je ontbijt niet wegkrijgt omdat je nog vol zit van de vorige avond. Dan raakt je stofwisseling namelijk erg van slag! Maar jezelf uithongeren kan er óók voor zorgen dat je moeilijker in slaap komt en blijft.

Het is aan jou om een gulden middenweg te vinden. Merk je bijvoorbeeld dat je altijd honger hebt een uur of twee na het avondeten? Dan is dat misschien een teken dat je niet voldoende eet. Iets wat ook heel belangrijk is, is om ervoor te zorgen dat je maaltijd de juiste voedingsmiddelen bevat: zorg voor een gebalanceerde maaltijd met voldoende eiwitten, vezelrijke koolhydraten, gezonde vetten en lekker veel verse groenten. Een klein beetje eten voordat je je bed in duikt is ook helemaal prima, maar zorg dat het niet te veel of te vet is. Als je die dag gesport hebt, zou je bijvoorbeeld een bakje magere kwark kunnen nemen. De eiwitten in de kwark zorgen er bovendien voor dat je spieren kunnen herstellen. Probeer uit wat voor jou het beste werkt!

Britte
Britte

Oprichter en hoofdredacteur van Feel Magazine. Volgt graag de laatste fashiontrends, houdt van beautyproducten testen, kan geen dag zonder sporten en is dol op eten (koken én opeten). Wil je meer weten of ook schrijven voor Feel Magazine? Mail naar brittekoppel@feelmagazine.nl.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>