Eet jezelf gezond met superfoods!

Vraag jij je ook altijd af wat je nou eigenlijk kunt doen met spirulina of ben je toe aan een nieuwe manier om chiazaden in je eten te verwerken? Eindelijk is er een Nederlands boek over superfoods! Een boek dat vol staat met de heerlijkste recepten en allemaal gemaakt van voedingsmiddelen die echt goed voor je zijn! Feel ging in gesprek met de twee auteurs van het boek Jesse van der Velde en Annemieke de Kroon. 

Jesse begon zijn loopbaan als personal trainer, maar ging zich steeds meer interesseren en verdiepen in voeding. Hij volgde verschillende opleidingen en is inmiddels verjongingscoach. Annemieke is gepassioneerd kok. Vanwege gezondheidsproblemen ging zij experimenteren met superfoods en ontdekte wat goede voeding kan doen voor je lichaam.

Superfood: Goji bessenWanneer is een voedingsmiddel een superfood?
Jesse: “Als een voedingsmiddel enkele tot wel tientallen keren meer voedingswaarde heeft dan een vergelijkbare groente of fruit, noemen we het een superfood. Maar het kan ook zijn dat het bepaalde eigenschappen bezit die ‘gewone’ voedingsmiddelen niet hebben. In chiazaden zitten bijvoorbeeld goede omega 3 vetten. En in açai- en gojibessen zitten veel meer antioxidanten dan in bijvoorbeeld blauwe bessen. Bij andere voedingsmiddelen kan het zijn dat er veel meer vitamines of mineralen inzitten. Bijvoorbeeld baobab bevat 4 tot zes keer zoveel kalium als een banaan en camu camu bessen bevatten 30 tot 60 keer meer vitamine c dan een sinaasappel. Dat is op basis van voedingswaarde. Maar je hebt ook superfoods op basis van eigenschappen. Bijvoorbeeld algen als spirulina en chlorella trekken bepaalde toxische stoffen die in ons lichaam zijn opgeslagen, aan en helpen ze uit te scheiden.”

Kun je te veel superfoods nemen voor je lichaam?
Jesse: “Ja, er zijn zeker bepaalde superfoods waar je te veel van kunt nemen. Bijvoorbeeld spirulina en chlorella zijn heel erg krachtige voedingsmiddelen. Ze trekken de toxische stoffen heel erg naar zich toe. Als je daar te veel van neemt in één keer, kan je lichaam heel erg gaan detoxen. Dus dat moet je zeker rustig opbouwen. Verder kun je niet zo heel snel te veel van een superfood binnenkrijgen. Als je er heel veel van zou eten, dan begint je lichaam op een gegeven moment gewoon aan te geven dat het genoeg is. Dat komt omdat deze voedingsmiddelen veel verzadigender zijn dan de meeste reguliere voeding, waar veel slechte stoffen in zitten. Eet je snoep, chips, patat etc, dan kun je veel gemakkelijker te veel eten omdat deze producten te weinig voedingswaarde bevatten. Je lichaam heeft nog steeds niet binnengekregen waar het eigenlijk om vroeg. Dus je heb nog steeds trek en denkt dan laat ik maar meer aardappelen, pizza of pasta eten, maar je lichaam heeft andere voedingsmiddelen nodig. Geef je die, dan zul je zien dat je veel minder trek hebt.”

Is dat ook de reden dat jullie het boek hebben gemaakt? Om te laten zien hoe veel je eigenlijk kunt met de superfoods?
Jesse: “Ja, aan de ene kant omdat we zelf de resultaten hebben ervaren en ook hebben gezien bij de mensen die we begeleidt hebben. Je kunt je gezondheid naar een hoger level tillen, je kunt je veel fitter voelen. Je mist niet wat je nooit hebt gehad. Pas als je de effecten van superfoods hebt ervaren en je zou daarna weer teruggaan naar je oude, ongezonde voedingspatroon, zul je zien dat je je weer veel minder fit zult gaan voelen. Dan voel je echt het effect van de superfoods. De tweede reden is dat superfoods nu pas in Nederland zijn, al zijn ze al duizenden jaren oud. Mensen willen ze wel eten, maar ze weten niet hoe ze het kunnen inpassen in hun voedingsschema. Annemieke heeft dat heel goed beantwoord met haar recepten. Door te laten zien hoe leuk je het kunt maken. Je kunt er eigenlijk ‘gewone’ dingen mee maken als brood en taart. Alleen in plaats van dat er suikers en slechte granen inzitten, maak je dit soort voedingsmiddelen van superfoods en eet je echt lekkere dingen die ook nog eens goed voor je zijn. Het boek maakt het praktisch en ik denk dat mensen dat fijn vinden. En er zijn zo veel superfoods dat mensen door de bomen het bos niet meer zien. Ze willen ze allemaal wel eten, maar dat gaat gewoon niet. Het boek is ook een leidraad en laat zien welke superfoods je voor welke doelstellingen kunt gebruiken. Aan de ene kant hebben we dus laten zien wat mensen er mee kunnen en aan de andere kant helpt het mensen keuzes te laten maken voor bepaalde superfoods die goed bij hen passen. Mensen hebben ook steeds meer kennis tot hun beschikking over brood, gluten, lactose en e-nummers en willen bewuster met hun gezondheid bezig zijn. Daar hebben we ook rekening mee gehouden door deze ingrediënten uit het boek weg te laten.”

Rauwe cacaoWaar zou een gemiddelde vrouw die wil beginnen met superfoods, het beste mee kunnen starten?
Jesse: “Het moeilijke aan deze vraag is dat ik dan alleen vertel over wat in mijn beleving het beste is, maar het kan zo verschillen per persoon wat iemand nodig heeft. Als je het echt goed wilt doen, moet je eerst kijken naar de doelstelling. Wat wil je bereiken en welke superfoods sluiten daarbij aan? Je kunt ook gaan kijken naar wat jouw lijf nodig heeft. Wat zijn de tekorten? Een veel voorkomend tekort is bijvoorbeeld aan omega 3 vetten. Wil je dat meer binnenkrijgen, zou ik adviseren om te beginnen met chiazaden. Omdat het makkelijk in gebruik is. Je kunt er bijvoorbeeld heel simpel pudding mee maken of als je ’s ochtends cruesli of muesli eet, waar veel gluten inzitten, kun je chiazaden als alternatief gebruiken. Als je puur en alleen kijkt naar wat een geweldige superfood is, dan zou ik spirulina zeggen. Het is heel ontgiftend en voedzaam en het helpt cellen te herstellen in je lijf en DNA te beschermen. En vooral voor de afvoer van toxische stoffen is het goed. Ook omdat de meeste lichamen dat van zichzelf helemaal niet kunnen, omdat ze er niet de juiste voedingsstoffen voor binnenkrijgen. En als je veel chocola eet en je komt daar van aan, omdat je chocola eet met veel suiker en melk, zou ik rauwe cacao aanraden.” Annemieke: “In het boek staat ook een schema waarin heel praktisch staat: hebt je dit in je kast staan, dan is dit het gezonde alternatief.”

Wat is jullie favoriete recept uit het boek?
Annemieke: “Lastig! Ik denk de worteltjestaart!” Jesse: “Nou dat wilde ik dus ook zeggen! Het is wel duidelijk welk recept je echt een keer moet proberen!”

Wat is de grootste misvatting over superfoods?
Annemieke: “Dat het allemaal erg moeilijk is en super duur. Terwijl superfoods zo rijk zijn aan voedingsstoffen, dat je maar heel weinig nodig hebt om de voordelen ervan te ervaren. Op de lange termijn is het dus eigenlijk helemaal niet zo duur. Het is gewoon het idee wat een beetje heerst. Een zak of potje staat nou eenmaal voor een bepaalde prijs in de schappen, maar mensen bedenken niet hoe lang je doet met zo’n potje.” Jesse: “Qua euro’s ben je misschien iets meer kwijt, maar je geeft je lijf zo veel meer. Ik denk dat nog een grotere misvatting is dat heel veel mensen aan zoiets niet beginnen, omdat ze denken: ‘Als ik aan superfoods begin, wil ik het in een keer helemaal perfect doen.’ Maar al die superfoods kunnen ze natuurlijk niet kopen, dus dan beginnen ze er maar helemaal niet aan. Dat vind ik zonde. Er is niet één perfecte manier om superfoods te nemen. Annemieke en ik eten ook allebei op een andere manier, en toch zijn we beide gezond. Niet één voedingspatroon is hetzelfde, dus kijk gewoon goed naar wat voor jou werkt. Zo doe ik het ook nog steeds. Ik ben ooit begonnen met twee superfoods: kurkuma en cacaopoeder. Later kwamen er steeds meer andere bij.” Annemieke: “En ik denk dat sommige mensen het zien als een hype. Iets wat ook wel weer overwaait. Het is voor veel mensen nog niet echt voeding. In Nederland is het iets wat vaak naast het ‘normale’ voedsel gegeten wordt, terwijl het in het buitenland echt complete maaltijden zijn. Dat is een enorm verschil. Nederlanders moeten superfoods echt gaan zien als voedsel en niet als supplement. Het is geen dieet!”

Hoe lang duurt het voordat je de effecten van superfoods ervaart?
Jesse: “Ik zeg altijd, je kunt eigenlijk na één maaltijd het verschil al voelen. Als je bijvoorbeeld een uitgebreid diner hebt gegeten, dan heb je daarna zin om op de bank te liggen en de hele avond niets te doen. Die maaltijd maakt je moe. Als je een maaltijd met superfoods eet, krijg je daar juist energie van! Je wilt juist dingen doen. Het effect kan er dus eigenlijk direct zijn. Als je alle suikers en melkproducten en brood allemaal laat staan, zul je je na een paar dagen al zo veel helderder voelen. Wanneer je besluit om een paar dagen lang alleen maar de smoothies uit het boek te drinken, dan gaat je lijf enorm detoxen. De eerste dag heb je gigantische hoofdpijn, de 2e dag ben je heel moe, want je vraagt heel veel van je lijf. Maar daarna zul je je beter voelen dan je je ooit hebt gevoeld. Binnen een paar dagen kun je je dus een compleet ander mens voelen.”

Zijn er speciale superfoods die heel goed zijn voor vrouwen?
Annemieke: “Maca-poeder is zeker goed voor vrouwen. Vooral voor vrouwen in de overgang helpt het om opvliegers te verminderen. Chiazaden helpen heel erg voor een stabielere bloeddruk en bloedsuikerspiegel. En quinoa voor de eiwitten.” Jesse: “Als er één ding belangrijk is voor vrouwen, is het natuurlijk chocola. Cacao bevat tryptofaan en dat is een voorloper van serotonine. En serotonine is een neutrotransmitter die je gelukkig maakt. Dus het is echt waar dat je van chocola gelukkig wordt. Maar de chocola die je in de supermarkt koopt, bevat veel suiker en melk en dat maakt het weer slecht voor ons. Maar met rauwe cacao kun je zo veel heerlijke gerechten maken. Met alleen maar rauwe cacao en kokosolie en een beetje lucuma-poeder als zoetstof, kun je zelf heel gemakkelijk de lekkerste chocola maken. Daarmee kun je natuurlijk eindeloos variëren. Voeg rozijnen, noten of gojibessen toe voor heerlijke chocolade die ook nog eens goed is voor je lijf.”

superfood recepten boekDe meeste mensen zijn wel bekend met chiazaden en gojibessen, maar welke minder bekende superfoods zouden wel wat meer aandacht mogen krijgen?
Jesse: “Ik zou zeggen maca! Maca is een soort knol die alleen op 3000 meter hoogte in Peru groeit. Het is een hormoonbalancerende superfood. Hormonen die te veel worden aangemaakt, helpt het minder aan te maken. Hormonen die te weinig worden aangemaakt, helpt het juist meer aan te maken. Een enorm krachtige superfood die naar mijn mening enorm ondergewaardeerd wordt. Hetzelfde geldt eigenlijk voor spirulina, dat is zo reinigend voor je lijf. Het herstelt je cellen en weefsels en is belangrijk voor je immuunsysteem. Ook Irish moss en kelp noodles mogen wel wat meer aandacht krijgen. Het zijn helemaal geen dure superfoods, voor tien euro koop je een zak waar je echt maanden mee vooruit kunt. Het is heel erg rijk aan ijzer en kalium en bevat jodium, wat je in bijna geen één voedingsmiddel vindt. Als we deze superfoods meer zouden eten, zouden we met z’n allen een stuk gezonder zijn.”

Ben je benieuwd naar al die heerlijke en gezonde recepten? Het boek Superfood Recepten van Jesse van der Velde en Annemieke de Kroon is vanaf nu verkrijgbaar voor € 22,50.

[divider]
Beeld: miheco & ohsarahrose

Britte
Britte

Oprichter en hoofdredacteur van Feel Magazine. Volgt graag de laatste fashiontrends, houdt van beautyproducten testen, kan geen dag zonder sporten en is dol op eten (koken én opeten). Wil je meer weten of ook schrijven voor Feel Magazine? Mail naar brittekoppel@feelmagazine.nl.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>