Afvallen en op gewicht blijven: zo lukt het wel!

Afvallen is 70% voeding en 30% sporten. Je kunt afvallen door gezond te eten en niet te sporten, maar je kunt bijna niet afvallen door ongezond te eten en veel te sporten. Op gewicht blijven is iets makkelijker, heb je een slechte dag of week gehad kan je dit iets makkelijker compenseren. Ik geef je een aantal tips die je helpen om af te vallen én je gewicht te behouden.

1. Eet regelmatig
Om maar met een heel belangrijke te beginnen: ga niet te weinig of minder vaak eten. Het is belangrijk dat je stofwisseling actief blijft. Eet daarom 5 tot 6 keer per dag. Je eet dan je ontbijt, lunch en avondeten met in de ochtend en middag een verantwoorde snack. Met het eten van tussendoortjes voorkom je dat je te veel honger krijgt en dan bij de eerstvolgende maaltijd eigenlijk te veel gaat eten. En goed voorbeeld om duidelijk te maken dat je lichaam elke keer nieuwe energie nodig heeft, vind ik die van de kachel. Daar moet je ook elke keer nieuw hout op gooien om hem te laten branden. Zo werkt het met je lichaam ook.

2. Sociale druk
Laat je vrienden, familie en collega’s weten dat je wat kilo’s kwijt wilt. Ze weten dan dat je geen stukje taart wilt en kijken niet vreemd op wanneer jij een salade bestelt of geen toetje neemt als je uit eten gaat. Daarnaast zullen de mensen om je heen je steunen! En geloof het of niet maar door deze sociale druk zal je minder moeite hebben om het afvallen vol te houden. Je wilt tenslotte niet dat je vrienden denken dat het je niet lukt ;)

3. Detox
Ga detoxen! Je kunt eenvoudig 2 tot 3 kilo verliezen door een detoxkuur van 8 tot 15 dagen te doen. Wanneer je een detoxkuur doet voordat je gaat afvallen, zorg je ervoor dat alle afvalstoffen al uit het lichaam zijn en een dieet beter aanslaat. Heb je een tijdje iets slechter gegeten is dit een prima manier om even snel een paar kilo kwijt te raken en je lichaam weer op te schonen.

4. Eiwitten scoren
Neem verantwoorde en eiwitrijke tussendoortjes. Vette snacks en energierepen met veel suikers helpen je niet om je doel te behalen. Vervang je ongezonde tussendoortjes door gezonde varianten. Probeer een stuk fruit te nemen of nog beter neem een reep of drankje met veel eiwitten. Eiwitten zorgen er voor dat je hongergevoel minder is en dienen tevens als goede voedingsbron voor je spieren.

5. Minder koolhydraten
Laat koolhydraten wat meer staan en ga voor verse en lichte maaltijden. Vooral in de avond wanneer je niet meer veel doet heeft je lichaam de koolhydraten niet meer echt nodig. Kies als avondeten voor een lekkere salade of een zelfgemaakte groentesoep (zonder vermicelli). Als lunch kan je kiezen voor magere kwark met wat vruchten en noten of maak een smoothie.

6. Water
Drink voldoende water. Dat heeft een aantal voordelen. Zo zorgt het ervoor dat afvalstoffen je lichaam goed kunnen verlaten. Drink je voor het eten één of twee glazen water, dan zit je al een beetje vol waardoor je een minder grote portie eet. Vind je water niet zo lekker, probeer dan eens water met een schijfje citroen of een takje munt.

7. Vraag hulp
Heb je al vaker geprobeerd kilo’s kwijt te raken? Is het niet gelukt of zitten de kilo’s er al weer aan? Het zal je helpen als je onder begeleiding gaat afvallen. Een coach kan je vragen beantwoorden, beoordeelt je voortgang en kijkt naar je persoonlijke situatie. Het is een stok achter de deur. Daarnaast word je niet alleen tijdens het afvallen begeleidt, maar helpt een coach je ook bij het wennen aan een nieuw, gezond en verantwoord voedingspatroon om op gewicht te blijven.

Ga aan de slag met deze tips en versla de kilo’s! Heb je vragen over afvallen of gezonde voeding dan mag je mij altijd een berichtje sturen.

Marischa
Marischa

Marischa is een 27-jarige beauty, health & wellness addict. Ze is afgestudeerd schoonheidsspecialiste, afslankcoach en wellnesstherapeute. Ze heeft een aantal leuke beautyafdelingen opgezet en begeleidt nu mensen in haar eigen afslankstudio in Arnhem.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>