6 (+ 1) tips om sporten leuker te maken

De meeste van ons zijn er niet dol op: sporten. Toch zou het heel veel helpen als we die sportschoenen wél met veel plezier aan doen. Motivatie is namelijk één van de belangrijkste factoren die bepalen of je wel of niet je doel bereikt. Gelukkig zijn er manieren waarop je het sporten leuker kunt maken. Echt waar! Met een paar tips ga jij binnenkort fluitend naar de de sportschool. 

Eigenlijk kan ik het beste mezelf als voorbeeld gebruiken in dit artikel. Tijdens mijn tienerjaren heb ik mezelf namelijk ik weet niet hoe vaak dat welbekende zinnetje voorgehouden: ‘Dit keer lukt het echt!’. Je raadt het al, na een paar weken lag dat nieuwe sportschoolpasje alweer onder een dikke laag stof en was de motivatie weer ver te zoeken. Toen ik uit huis ging en met mijn studie begon, werd dat allemaal nog een tikkeltje erger. De ene slechte keuze na de andere (denk pizza, chips en koffievariaties met meer slagroom dan koffie), had zo z’n effect op mijn gezondheid. Ik was niet tonnetje rond, maar toch te zwaar naar mijn zin. Een paar jaar later is de knop definitief om en zijn er weinig dingen die ik leuker vind dan een goede workout…

sporten is leuker1. Alles is leuker met z’n tweeën
Ga op zoek naar een workoutbuddy. Het liefst iemand die totaal geen motivatieproblemen heeft en sowieso al een paar keer per week sport. Dat is voor jou meteen een stok achter de deur om te gaan, zij (of hij) gaat immers ook! Die workout wordt ineens een stuk gezelliger als je ‘m samen met een van je beste vriendinnen doet. Niemand in je omgeving die mee wil sporten? Geen probleem! Durf eens in je eentje een groepsles binnen te stappen, je zult zien dat je binnen no time nieuwe mensen ontmoet!

2.  Muziek, muziek en nog eens muziek!
Voor mij is goede muziek tijdens het sporten essentieel. Het zorgt er voor dat ik lekkerder beweeg en me minder bewust ben van tijd. Ik geniet van de muziek! Neem dus voor een hardloopsessie of een workout in de sportschool even de tijd om een goede playlist samen te stellen of gebruik onze kant-en-klare Spotify workoutplaylist. Het kan juist goed zijn om bepaalde nummers wat langer te gebruiken, bijvoorbeeld voor een paar weken. Dan zie je namelijk de verbetering bij jezelf.

3. Sportschool? Ga buiten spelen
‘Ehhm? Buiten spelen?’ Ik hoor het je bijna denken. Toch bedoel ik dit echt met deze tip. Als je de sportschool niet leuk vindt, spreek dan met vrienden buiten af. Net zoals vroeger. Ga voetballen in het park, skeeleren of, als het buiten wat kouder is, schaatsen!

4. Do it at home
Woon je niet in de buurt bij een sportschool of heb je geen zin om tussen de zwetende lijven van anderen te trainen? Er zijn ook meer dan genoeg workouts die je prima thuis kan doen. Gebruik bijvoorbeeld één van de honderden workout-dvds of gebruik je smartphone met een paar goede apps. Ideaal!

5. Daag jezelf uit
Hou jij wel van een wedstrijdje? Er is geen betere tegenstander dan jij zelf! Daag jezelf uit om elke keer dat je traint een stapje verder te gaan. Deed je op maandag dertig sit-ups? Dan wil je er woensdag natuurlijk minimaal 35 doen. Zo push je jezelf steeds een beetje verder. Wedden dat je binnen no-time fit bent?

6. Gamen was nog nooit zo gezond
Bij gamen denk je waarschijnlijk niet snel aan een fit en afgetraind lijf. Toch kunnen sommige videospelletjes hier zeker aan bijdragen. Denk bijvoorbeeld aan Wii Fit of Just Dance, waarbij er toch echt van je verwacht wordt dat je van de bank afkomt en actief aan de slag gaat. Extra leuk om dit samen met een groep vrienden te doen natuurlijk.

Extra tip: Huur een professional in
Helaas is het niet voor iedereen weggelegd om een personal trainer in te huren. Maar als je het kunt betalen, is het een absolute aanrader. Een personal trainer weet precies wat jouw zwakke punten zijn en zal je enorm motiveren om het beste uit jezelf te halen. De meesten kunnen je ook helpen met een gezonder weekmenu, zodat je ongetwijfeld resultaat zult zien.

Er is geen grotere motivatie dan zelf zien hoe je lichaam verandert, je conditie verbetert en je sterker wordt. Trust me, trainen is echt verslavend en na een paar maanden doorbijten weet je echt niet meer hoe je ooit zonder hebt gekund…

Heb je vragen over je trainingsschema? Stel ze gerust hieronder!

Beeld: Edson Hong 

Britte
Britte

Oprichter en hoofdredacteur van Feel Magazine. Volgt graag de laatste fashiontrends, houdt van beautyproducten testen, kan geen dag zonder sporten en is dol op eten (koken én opeten). Wil je meer weten of ook schrijven voor Feel Magazine? Mail naar brittekoppel@feelmagazine.nl.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>