5 ochtendrituelen om NU mee te beginnen

Misschien ben je een ochtendmens en spring je ’s ochtends zonder problemen en vol energie je bed uit. Maar misschien ben je wel net als ik en blijf je toch altijd nét iets te lang liggen. Met deze 5 ochtendrituelen haal je het meeste uit je ochtend én ben je ready voor de uitdagingen die de dag je te bieden heeft. Ja, ook (of misschien zelfs juist) als je haast hebt! 

1. You snooze, you loose
Makkelijker gezegd dan gedaan, I know, maar stoppen met snoozen helpt echt om je fitter en minder moe te voelen! Door op te staan zodra je wekker gaat, ben je gelijk wakkerder dan wanneer je 1, 2 of zelfs drie keer op die snoozebutton drukt. Dit komt doordat je slaapcyclus verstoord wordt als je snoozed. Wat er voor zorgt dat je elke keer dat je snoozed, eigenlijk vermoeider wakker wordt dan wanneer je gewoon direct uit bed stapt.

Zet je wekker dus precies op de tijd dat je uit bed moet en niet eerder zodat je je nog een keertje kunt omdraaien.

2. Strech it out
Niet alleen je hoofd moet wakker worden, ook je lichaam heeft wel behoefte aan een goede wake-up call. Start je ochtend met een paar simpele strechoefeningen en voel wat het met je doet. Het zorgt niet alleen voor meer flexibiliteit, maar helpt ook je spijsvertering op gang.

Don’t worry, je hoeft echt niet meteen 20 burpees te doen om 7 uur ’s ochtends. Kies 3 of 4 easy going strechoefeningen uit die je allemaal zo’n 15 tot 20 seconden vasthoudt.

–> Heb je meer tijd ’s ochtends? Doe dan ook eens deze 8 yogaposes voor een goed begin van de dag.

3. Stel jezelf een doel
Ik ben er heilig van overtuigd dat positief denken en doelen stellen voor de dag bijdragen aan hoe je die dag beleefd. Begin je negatief? Dan heb je grote kans dat je de gebeurtenissen van die dag ook sneller als negatief zult ervaren. Niet nodig! Sta iedere ochtend even stil bij wat je die dag wilt bereiken en probeer dat ook positief te formuleren. Dat kun je ook doen tijdens het tandenpoetsen of terwijl je je ontbijtje naar binnen werkt.

4. Focus op je ademhaling
Je kunt de opdracht bij punt 3 ook combineren met een ademhalingsoefening. Sta even stil, of ga zitten en leg je handen op je buik. Adem langzaam in en voel je buik uitzetten. Houd je adem even vast en blaas vervolgens helemaal uit. Herhaal dit een paar keer.

5. Water
Het eerste wat je eigenlijk zou moeten doen als je wakker wordt, is een groot glas water drinken. ’s Nachts krijg je geen vocht binnen, waardoor je lichaam ’s ochtends wel wat hydratatie kan gebruiken. Een glas water drinken helpt je om wakker te worden en tegelijkertijd je lichaam van binnen schoon te spoelen.

Je kunt trouwens ook kiezen voor een kopje warm water met citroen. Net wat je voorkeur heeft!

Welke ochtendroutines zijn voor jou heilig? Vertel het me in een reactie.

Britte
Britte

Oprichter en hoofdredacteur van Feel Magazine. Volgt graag de laatste fashiontrends, houdt van beautyproducten testen, kan geen dag zonder sporten en is dol op eten (koken én opeten). Wil je meer weten of ook schrijven voor Feel Magazine? Mail naar brittekoppel@feelmagazine.nl.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>