5 fouten die je maakt na je workout waardoor je niet afvalt

Niets is frustrerender dan dat je maar niet afvalt. Ondanks dat je heel erg je best doet om die paar kilootjes kwijt te raken. Je gaat regelmatig naar de sportschool en je let goed op wat je eet. Maar het nummertje op die weegschaal gaat maar niet omlaag! What to do?

Allereerst wil ik je op het hart drukken dat je gewicht echt niet alles zegt. Zo zijn spieren bijvoorbeeld zwaarder dan vet. En als je meer sport, verlies je vet en krijg je daarvoor spieren in de plaats. Het resultaat daarvan kan zijn een hoger gewicht. Let daarom goed op hoe je lichaam er uit ziet. Merk je dat die zwembandjes om je middel verdwijnen en je billen strakker worden? Who cares wat de weegschaal zegt! Maar is dat niet het geval, dan kan het zijn dat je één of meerdere van deze fouten begaat na je workout…

1. Je beloont jezelf te veel
He, ik begrijp het! Als je je net in het zweet hebt gewerkt in de sportschool dan verdien je daarvoor af en toe een beloning. Maar je kunt ook te ver gaan. ‘Ahhh, ik heb net gesport. Dus dat stuk taart, McDonalds-menu of die zak chips mag ik best eten.’ Merk je dat je dit vaak tegen jezelf zegt? Grote kans dat dit de reden is waarom het afvallen maar niet wil lukken. Met één uurtje trainen verbrand je lang niet genoeg calorieën om al die junkfood naar binnen te kunnen werken. En misschien ben je zelfs wel zo trots op jezelf dat je net 300 calorieën verbrandt hebt, dat je zelfs méér eet dan wanneer je niet gesport zou hebben. En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn…

2. Je gebruikt een eerdere training als excuus
Oef, die training van maandag was wel erg zwaar. Het is vast beter om je spieren een beetje rust te geven… Wrong! Niets werkt beter tegen lichte spierpijn dan een workout. En met één uurtje sporten per week, train je die kilootjes er echt niet af! Wil je echt wat gewicht kwijt, zorg dan dat je je ongeveer 300 minuten per week flink in het zweet werkt. Je zult zien, de kilo’s vliegen er af.

3. Sportdrankjes zijn jouw redmiddel
Sla je na een workout een flesje sportdrank achterover? Dit kan een reden zijn dat je gewicht maar niet naar beneden gaat. De meeste van die sportdrinks bevatten super veel suiker en zijn (tenzij je een echte atleet bent) vaak ook nog eens heel erg onnodig. Kies in plaats daarvan gewoon voor water of, als je echt iets met een smaakje wilt, voor kokoswater.

5 fouten die je maakt na je workout waardoor je niet afvalt | Feel Magazine

4. Je eet niet snel genoeg na je training
Ja, je kunt ook te weinig of te laat eten. Na een fikse workout heeft je lichaam behoefte aan energie. Het heeft net een goede prestatie geleverd en verwacht voedingsmiddelen om weer op krachten te komen en je spieren te versterken. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe sneller je stofwisseling werkt en hoe meer behoefte je lichaam heeft aan koolhydraat- en eiwitrijke snacks. Kies bijvoorbeeld één van deze perfecte post-workout snacks en wacht niet te lang met eten. Binnen een half uurtje iets eten is ideaal.

5. Je plant geen volgende workout
Yes, je hebt die training volgehouden en het ging zelfs beter dan eerst. Helemaal top natuurlijk, maar vergeet niet alvast je volgende workout in te plannen. Wanneer ga je weer trainen? Een vast ritme werkt fijn voor jou en zorgt er voor dat je verbetering bij jezelf gaat zien. Dus trommel je vriendin op en bepaal vast wanneer jullie weer de sportschool in duiken voor de volgende zweet-sessie.

Heb jij wel eens een periode gehad waarin het afvallen niet gemakkelijk ging? Wat is jouw tip om daar over heen te komen?

[divider]
Beeld: iStock

Britte
Britte

Oprichter en hoofdredacteur van Feel Magazine. Volgt graag de laatste fashiontrends, houdt van beautyproducten testen, kan geen dag zonder sporten en is dol op eten (koken én opeten). Wil je meer weten of ook schrijven voor Feel Magazine? Mail naar brittekoppel@feelmagazine.nl.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>