10 manieren om weer helemaal gezond te worden

Iedereen heeft er wel eens last van: een off-day. Een dag waarop je alles eet wat je tegenkomt en waarop je echt maling hebt aan je dieet. Een dag wordt een week en een week wordt een maand en voor je het weet ben je eigenlijk best ongezond bezig. Of misschien heb je vakantie gehad en ben je daar door helemaal uit je normale ritme. Wat je reden ook is, deze tien tips helpen je om weer helemaal gezond te worden.Meisjes hardlopen op het strand

1. Begin vandaag
‘Morgen begin ik weer.’ Is dit een smoesje dat je vaak gebruikt als je (weer) gezonder wil gaan leven? Begin gewoon gelijk! Er zijn altijd wel excuses te verzinnen waarom diëten even niet uitkomt. Gun je jezelf een extra dagje snoepen, dan ga je op die dag waarschijnlijk zo veel eten dat je je daar alleen maar slecht over zult voelen. Zet je al die ongezonde producten meteen aan de kant, dan is dat niet alleen goed voor je gezondheid, maar geeft het ook je zelfvertrouwen een boost: ‘zie je wel dat ik het kan?!’.

2. Drink veel water
Zorg dat je elke dag minstens anderhalve liter water drinkt. Hierdoor heb je niet alleen minder behoefte aan ongezond eten, maar wordt je lichaam ook van binnenuit gezuiverd.

3. Plan elke maaltijd
Probeer van tevoren te bedenken wat je gaat eten. Doe dit het liefst voor een hele dag. Zo voorkom je dat je gaat snaaien of even snel iets slechts haalt bij de snackbar omdat je niets anders in huis hebt. Het is ook echt leuk om te bedenken wat je gaat eten. Probeer wel wat verschillende maaltijdideeën achter de hand te hebben. Leftovers van de vorige avond kun je bijvoorbeeld ook als lunch eten. Lekker en milieubewust!

4. Compenseer ‘over eten’ niet met niet eten
Heb je een keertje te veel gegeten? Dat kan gebeuren! Maar compenseer het de dag erna niet door helemaal niets te eten. Natuurlijk kun je de volgende dag iets bewuster bezig zijn met je eten, maar door helemaal niets of heel weinig te eten, raakt je stofwisseling helemaal in de war.

tien-manieren-om-weer-helemaal-healthy-worden5. Bekijk je eetdagboek en ga op zoek naar een goede week, eet nog een keer hetzelfde
Houd je een eetdagboek bij? Blader dan eens terug naar een super gezonde week en bekijk wat je zoal hebt gegeten. Dit is ook een goede tip als je even geen inspiratie hebt voor een gezonde maaltijd.

6. Herinner jezelf er aan hoe ver je gekomen bent
Vergeet niet om jezelf af en toe eens te belonen met hoe ver je al gekomen bent. Doe dit dan niet met 3 stukken cheesecake, maar bijvoorbeeld met een fijn tijdschrift of die tas die je al een tijdje wilt hebben. Door even stil te staan bij wat je al bereikt hebt, motiveer je jezelf alleen maar om nog even een extra stapje te zetten.

7. Move your ass
Met alleen gezond eten ben je er echt niet. Hup, kom van die bank af en ga sporten! Ga op zoek naar iets wat je leuk vindt om te doen en zet door. Misschien is bootcamp, de trend van het moment, wel iets voor jou. Iets te veel van het goede? Probeer dan bijvoorbeeld dagelijks wat yoga-oefeningen te doen.

8. Laat een slechte dag geen slechte week worden
Heb je toch weer een slechte dag? Zorg dat het bij die ene dag blijft en houd je doel voor ogen. Wat bij mij altijd goed werkt op een off day, is fitspiration foto’s bekijken. Foto’s van mensen die zo onwijs strak in hun vel zitten dat ik bij wijze van spreken direct aan de slag wil met push ups, jumping jacks en burpees.

9. Groenten zijn je vriend
Probeer bij elke maaltijd groente te eten. Eet bijvoorbeeld een salade tijdens de lunch of doe komkommer en tomaat op je brood. En bij het avondeten kun je er voor zorgen dat de groenten het hoofdonderdeel van de maaltijd zijn, met daarnaast nog een beetje rijst/aardappels en een klein stukje vlees.

10. Herhaal dit morgen
Print de afbeelding hiernaast uit en hang ‘m ergens op waar je hem dagelijks tegenkomt. Zo motiveer je jezelf elke dag weer!

Beeld: RejiK en Mike Baird

Britte
Britte

Oprichter en hoofdredacteur van Feel Magazine. Volgt graag de laatste fashiontrends, houdt van beautyproducten testen, kan geen dag zonder sporten en is dol op eten (koken én opeten). Wil je meer weten of ook schrijven voor Feel Magazine? Mail naar brittekoppel@feelmagazine.nl.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>